Den Stille dal vel logo

Den Stille Dal vel


Agenda: Trafikksikkerheten i Den Stille Dal

(illustrasjonsfotoet er AI-generert av DALL-E3)

Mangler ved infrastruktur har vært en meldt bekymring fra Den Stille dal vel helt tilbake til etableringen i 1970. Våre beboere har gjennom bla. lokalavisene meldt ulike bekymringer knyttet til trafikksituasjonen gjennom over et halvt århundre, uten at vi kan se at dette har ført til en helhetlig løsning fra kommunens side.

En historisk bekymring

I 1999 var velforeningen ute i Nordlandsposten og varslet at "Veistandard og trafikkforhold i Sneveien er under enhver kritikk.". Velforeningens representanter var bekymret for økt trafikk som følge av nærings og utbyggingsaktivitet, og etterlyste tiltak fra kommunens side. Det ble da anlagt et fortau langs veien, men utfordringene med vekst i dalen, både i form av utbygning, mer aktivitet og tungtrafikk knyttet til næring, fortsatte.

Representanter for velforeningen aksjonerer for fortau i 1999.
Representanter for velforeningen aksjonerer for fortau i 1999.

Dalens befolkning meldte i 2014 igjen sin bekymring gjennom avisa. Man skulle tro at overskriften "Foreldrene er livredde for denne skoleveien" skulle være klar nok tale til å fordre handling. Men i artikkelen avfeies foreldrenes bekymringer ved representanter for næringsaktiviteten i Sneveien med at "Ungene opptrår forsiktig og bruker sunn fornuft.". Kommunen beroliget med "Vi er der og følger med så ofte vi har anledning".

Historien gjentar seg?

Utbygging, flere boenheter, beboere og flere sykkelpendlere fører til mer trafikk gjennom en allerede svært underdimensjonert innfartsåre. Med den planlagte utbyggingen til REMA 1000 og den allerede betydelige næringstrafikken i området, står man i fare for å gjøre trafikksikkerheten i Sneveien enda værre, da man tilrettelegger for ytterligere tungtransport.

Dalens befolkning ble lettet når det ble bestemt at det var Rema 1000 som skulle få etablere seg på det ledige arealet over veien fra eksisterende næring, fremfor at den eksisterende næringsaktøren fikk utvide. Men i planforslaget til Rema 1000 kommer det frem at her legger man til rette for ytteligere tungtransport og trafikk, like over veien fra det området dalens befolkning så tydelig har meldt sin bekymring for.

Velforeningen har nylig uttrykt sin generelle bekymring for dalens trafikksikkerhet i et brev til Bodø kommune, særlig med hensyn til trafikksikkerhet for barn og myke trafikanter i Stille Dal.

Høring i forb. m. forenklet planprosess

Velforeningen har også sendt en høringsuttalelse til Bodø kommune i forbindelse med den forenklede planprosessen som kjøres for å tilrettelegge for Rema 1000s etablering. (Lenke til høringsuttalelse i kommunens innsynsportal.)

I "Forenklet planbeskrivelse - REMA 1000 Stille Dal - PlanID 2018011” som ligger i kommunens innsynsportal, erfarer velforeningen at man ønsker å legge til rette for enda mer tungtrafikk i innfartsåren til Sneveien. Og under punkt 5.11 og 8.6 Barns interesser påstås det at "Det er ingen spesielle aktiviteter for barn i området i dag. Planområdet representerer ikke et verdifullt område for barn og unge som lekeområde.” Og "Her er i dag ingen bruk av området. Her er ingen endringer i forhold til dagens situasjon.”. For den faktiske tomta stemmer dette, men det stemmer ikke for omforliggende området og infrastrukturen knyttet til tomta. Det svært industritrafikktunge fortauet er skoleveien til barn i Stille dal. Ved en nedleggelse av Alstad skole, vil dette også bli en del av skoleruten til barn som flyttes til Grønnåsen og Hunstad skole. Merker oss også i ‘6.7.4 Gang- og sykkeltrafikk’ at utbygger anerkjenner at gang og sykkeltrafikken i området har utfordringer. Her diskuteres flere tiltak, men det konkluderes med at man ikke trenger å iverksette tiltak. Dette er Den Stille dal vel uenig i.

Helhetlig tilnærming

Siden 1970-tallet har Den Stille Dal sett betydelig vekst i antall boliger og beboere. Det er velforeningens håp at kommunen nå bruker Rema 1000s etablering som en mulighet til å skape en positiv utvikling for trafikksikkerhetssituasjonen i dalen.

Vi ber om at kommunen viser handlekraft i dialog og samarbeid med Stille dals befolkning, og griper muligheten til å se på en helhetlig løsning på innfartsåresituasjonen for Stille dal - og aller viktigst; at det visees handlekraft for å skape tryggere skoleveier for barn i vårt område - særlig der hvor det tilrettelegges for økt tungtrafikk.

Velforeningen er opptatt av:

  1. Trygg skolevei: Sneveien er en skolevei, og velforeningen stemmer i tidligere uttalte bekymringer fra dalens befolkning. Fortauene er underdimensjonerte, og næringen som medfører tungtrafikk på en liten vei er et sikkerhetsmoment som infrastrukturen bør ta høyde for. Det tilrettelegges nå for ytteligere tungtrafikk. Den Stille dal vel krever trygg skolevei for områdets barn.
  2. Trygg ferdsel for myke trafikanter: Næringstrafikken fra virksomheter i sneveien øker risikoen for myke trafikanter som fotgjengere og syklister. Planen om å plassere REMA 1000s vare- og tungtransportinnkjørsel rett overfor ProMotor Nord er særlig bekymringsfull. Dette er dårlig planlegging som setter både barn og andre myke trafikanters sikkerhet på spill. Velforeningen har derfor oppfordret kommunen til å implementere mitigerende tiltak som et minimum​.
  3. Jernbaneundergangen: Den smale jernbaneundergangen utgjør en stor utfordring, særlig på vinterstid. Jernbaneundergangen er underdimensjonert og utgjør en trafikkfare for alle trafikanter.

Hva nå?

To kritiske valg har spesielt bidratt til den dagens situasjon:

  • Jernbanen ble etablert i 1962, en tid hvor det nok var vanskelig å forutse den omfattende utviklingen som området har hatt siden den gang.
  • Et annet spørsmål er om det har vært lurt å tilrettelegge for industri og tungtrafikk midt i det som i dag er skolevei og hovedinnfartsåre for vårt lille boligområde.
Tunnellen under jernbanen i Stille dal byr på utfordringer for den moderne syklist.
Tunnellen under jernbanen i Stille dal byr på utfordringer for den moderne syklist.

Det er godt på overtid med en helhetlig tilnærming til innfartsåre-situasjonen i Den Stille Dal. Den Stille Dal Vel håper og forventer at Bodø kommune og byens politikere følger kommunens trafikksikkerhetsplan og setter særlig barns trafikksikkerhet i forsetet. Vi ønsker at kommuen, våre politikere i samarbeid med Bane nor anerkjenner det kritiske behovet for helhetlige forbedringer, og planlegger for å rette opp i mangelen på langsiktig planlegging som har ført til dagens situasjon.

Velforeningen jobber for økt bolyst i Stille dal, og føler seg derfor forpliktet til å engasjere seg i denne saken. Særlig da vi ønsker at våre barn skal kunne gå trygt til og fra skolen. Din stemme som beboer er også viktig - og vi oppfordrer deg til å bruke den.

Velforeningen oppfordrer alle beboere i Stille Dal til å melde fra til kommunen om potensielt trafikkfarlige situasjoner, og å bruke tilgjengelige verktøy for å løfte trafikksikkerhetssaken for både politikere og kommunen​.

Et gammelt ordspråk sier "Den som tier samtykker.". Engasjerte beboere er den beste medisin mot fortsatt negativ utvikling mht trafikksikkerhet.


Flere artikler:

Ny lekeplass i Stille dal - se tegningen fra landskapsarkitektene i Lala Tøyen!

Etter lengre tids forarbeid som du kan lese mer om her, arrangerte Den Stille dal vel sammen med Lala Tøyen workshop for medvirkning 14. April. De ble et flott arrangement, med mange positive deltakere, barn som testet lekemulighetene på plassen slik den er i dag og både kaffe, grilling og snacks. Nå har vi også mottatt de første tegningene fra landskapsarkitektene i Lala Tøyen.

Bli med å tegne Stille dal's nye lekeplass!

Bli med å tegn vår nye Lekeplass i Stille Dal! Søndag 14. april kl. 12.00 skjer det noe gøy her i Stille Dal! Da inviterer vi alle interesserte familier til medvirkningsworkshop søndag 14. april kl. 12.00, for å skape vår nye lekeplass! Bli med på tegning og idémyldring! Hvilken type klatrestativ vil du ha? Hvordan kan vi bruke terrenget til noe gøy? Har du en idé til en helt ny type lekeapparat? Hvordan kan lekeplassen også bli et fint sosialt friområde hele familien? Vi trenger deres fantasi og idéer til det vi håper kan bli nabolagets nye hjerte.